Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 12 september 2012

Schweineschnitzel & kartoffeln


Idag lagade jag Schweineschnitzel. Det tog lång tid att laga så att äta det på en onsdag är inte att föredra. Jag var dessutom sen från jobbet och var tvungen att handla på vägen hem.

Jag hade köpt skinksnitzel som jag stekte gyllenbruna i stekpanna. Jag tog åtta stora potatisar som jag skivade tunt samt lök och vitlök som också skivades tunt. I botten lade jag först hälften av löken och potatisen. Därefter de stekta skinksnitzlarna och sist potatis och lök. I receptet skulle man ha gräddfil och ost överst men jag tog istället Oatly i mat och vatten utrört med stekskyn. Båda lagren kryddades med salt, peppar och spiskummin. Jag älskar spiskummin men var osäker på om det skulle passa i den här maträtten. Men det gjorde det, det blev en väldigt spännande smak.

Det stod också i receptet att man skulle steka köttet i ister. Jag skippade det.

Det hela skulle stå 40 min i ugnen och tiden stämde bra. Sonen och jag tyckte det var gott men dottern petade bara i maten.


Det var helt enkelt schwein-gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar