Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 13 september 2012

Kartoffelsalat & wurst


När jag frågade min väninna som är från Tyskland vilken maträtt som är den mest tyska av dem alla svarade hon - potatissallad. Och jag förstår henne. Vart man än kommer i Tyskland så finns det på menyn. Jag har ätit det på vägrestauranger, på konserter, på marknader, restauranger och hemma hos tyskar på fest och utflykter.

När jag var au pair i Tyskland fick jag lära mig laga potatissallad på det här sättet:

Ingredienser:

2 kg potatis
1 gul lök
4 hårdkokta ägg
150 g cornichons
200 g majonnäs
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här:
Koka potatisen med skal och låt sedan kallna.
Koka äggen hårdkokta och låt kallna.
Hacka löken och cornichons i små bitar.
Skala äggen och potatisen och skiva i mindre bitar.
Blanda potatis, ägg, lök och gurka i en bunke.
Tillsätt majonnäs och krydda med salt och peppar. Blanda väl.
Ställ i kylen innan servering. Bäst blir salladen om man gör den dagen innan man ska äta den.
Man kan även ha tärnat äpple i också om man gillar det.

Den här salladen är jättegod och jättebra eftersom den inte innehåller någon mjölk, så min man kan äta den.

Till potatissalladen testade jag lite olika korvar. Korv är också väldigt typiskt tyskt.

Bratwurst:
En korv gjord på fläskkött kryddad med vitlök, muskot, kryddnejlika och kummin. Namnet kommer från ordet "bräte" som betyder finhackat kött och inte "braten" som betyder steka. Den har sitt ursprung från Thüringen.
Bockwurst:
Ursprungligen gjord på kalvkött men nu oftast fläskkött kryddad med salt, vitpeppar och paprika. Den har sitt ursprung från Berlin.
Krakauer:
En korv gjord på blandfärs kryddad med peppar, paprika, muskot och vitlök. Namnet kommer från den polska staden Krakow. Vad en tysk korv har för koppling till Krakow har jag inte lyckats få fram.

Av de tre korvarna tyckte jag att krakauern var godast. Jag är väldigt förtjust i bratwurst men jag är kräsen på märken. Det ska vara den vita bratwursten och det bästa märket jag hittat i Sverige finns på Lidl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar