Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 26 maj 2010

Semifinal 2 i ESC

Semifinal 1 var en spännande upplevelse, många bra nummer, några mycket dåliga, några besvikelser och några överraskningar. Jag prickade in 6 rätt av 10, jag har dock gjort bättre ifrån mig tidigare år. Showen var bra och jag tycker att Norge har gjort ett bra jobb. Fast mellannumret går ju att diskutera, ingen höjdare direkt.

Jag hade ju trott att Slovakien och Lettland skulle gå till final men de tjejerna var båda var väldigt nervösa och sjöng dåligt och då går man inte vidare. Varför Finland och Malta inte gick vidare har jag ingen aning om, de skötte sig båda utmärkt. Istället gick Moldavien och Portugal vidare med rätta tycker jag eftersom de gjorde bra framträdanden. Bosnien och Grekland som också gick vidare tycker jag dock fortfarande är tråkiga och dåliga.

Så här tycker jag om sångerna i semifinal 2:

Litauen:
En ganska skön låt med sköna killar. Hoppas att de kan få det att komma fram genom TV-rutan bara.
Armenien:
En mycket bra låt, mycket snygg tjej. Den sätter sig direkt. Jag tror på den här.
Israel:
Denna låt är förhandstippad att vinna men det förstår jag inte alls. Den är bra och killen sjunger otroligt bra men för mig är det ingen vinnare. Plus för att de sjunger på Hebreiska dock.
Danmark:
Den här låten är jättetråkig. En besvikelse för Danmark brukar vara bra. Det kommer inte ens att hjälpa att de är söta.
Schweiz:
Den här låten tycker jag om riktigt mycket efersom det är fart i den och jag vill dansa när jag hör den. Snyggt med en låt på franska. Är inte säker på att Europa kommer att gilla den dock.
Sverige:
Hemmalandslåten är inte min favorit men jag tror faktiskt att Anna går vidare. Hon har en otrolig utstrålning och hon har fått mycket bra kritik under repetionerna. Hon är ju dessutom helt underbart söt och hennes utstrålning som går ut och in i vardagsrummen.
Azerbaijan:
En av mina två favoriter i den här omgången. Hon har en underbar attityd som skulle kunna få vilken låt som helst bli bra. Men låten är bra på riktigt. Dock är jag lite orolig för att hon ska bli nervös och inte ska visa denna kaxiga utstrålning när det väl gäller. Men jag hoppas.
Ukraina:
Duktig sångerska men låten är intetsägande och lyfter ingenting. Inte roligt alls när vi är bortskämda med att Ukraina brukar ha fartiga bra låtar.
Nederländerna:
Den här låten är pinsamt dålig, som en irriterande dålig dansbandslåt. Sämst!
Rumänien:
Två superstjärnor som är ihoptutade för att tävla i ESC. Om ni frågar mig är den inget vidare. Tråkig och de spelar över på ett onaturligt sätt. Gillar inte! Förstå-sig-påare säger att de har goda chanser att gå vidare till final eftersom de sjunger mellan två andra ännu sämre sånger. Kanske det, men helst inte tack.
Slovenien:
Tävlingens näst sämsta låt enligt mig. Dålig låt och det känns som den aldrig tar slut. Blä.
Irland:
Som ofta har Irland en mäktig ballad. Balladen är fin men den är inte tillräckligt vacker, det är något som saknas. Kanske lite för platt.
Bulgarien:
Bra låt men den sticker inte ut tillräckligt är jag rädd för. Jag har bara sett videon på den här och mycket hänger på framträdande hur det går för den här låten.
Cypern:
Fin ballad men räcker den? Jag tror inte det. Lite kul att en kille från Wales tävlar för Cypern dock.
Kroatien:
En riktigt bra och skön låt. Tre snygga tjejer som dessutom sjunger riktigt bra. Tror absolut den kommer att gå riktigt långt.
Georgien:
Det här är en pampig ballad men den känns tyvärr lite för vanlig, inget nytt så att säga. Tror den får svårt i konkurensen.
Turkiet:
Den här är min andra favorit. Coola killar och en toppenbra refräng som jag bara vill sjunga med i. Någon sa att deras musikstil liknade det Armeniska hårdrocksbandet "System of a Down" och det skulle ju förklara varför jag tycker om Turkiets låt.

Så min gissning vilka som går vidare från semifinal 2 är:
Armenien, Israel, Schweiz, Sverige, Azerbaijan, Rumänien, Irland, Kroatien, Georgien och Turkiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar