Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 23 maj 2010

ESC semifinal 1

I nästa vecka är det Eurovison Song Contest. En av årets höjdpunkter! Jag älskar både melodifestivalen och ESC. Jag brukar noga lyssna igenom låtarna innan så att jag är förberedd då tävlingarna börjar, så även i år.

Nedan presenterar jag vad jag tycker om årets bidrag i semifinal 1, 25 maj och sist gissar jag vilka 10 som går vidare till finalen den 29 maj. Det är svårt att gissa vad Europa tycker om men förra året fick jag 7/10 rätt i båda semifinalerna. Ganska bra ändå tycker jag men det är svårt att veta eftersom en låt är så mycket mer än musik, det är framträdandet också. De flesta länder har videofilmer och studioinspelningar och då kan man ju varken avgöra om de har utstrålning eller kan sjunga på riktigt.

Moldavien:
Cool fiol! Hoppas att de tar med den till Oslo. Låten är bra och poppig med en skön refräng men varje gång som jag lyssnat på den så glömmer jag bort hur den låter trots att jag verkligen försöker komma ihåg den.
Ryssland:
Den här låten tycker jag verkligen om. De är ett skönt gäng som sjunger en vacker sång i en ny musikstil. De har lite humor med i sitt nummer men det känns ändå som de menar allvar och det går hem hos mig.
Estland:
Konstig video! Tråkig låt! Den här tycker jag inte om och tror inte många andra gör det heller.
Slovakien:
Den här tycker jag om och jag tror att det kommer att gå bra för den här låten. Tjejen är söt och sången är gullig, den gör att man vill dansa med.
Finland:
Första gången jag hörde Finlands bidrag så höll jag på att smälla av, jag tyckte att den var hemsk. Men sen har den faktiskt vuxit och jag tycker om den. Den får mig faktiskt att minnas mina barndoms somrar i Finland. Om Finland går vidare så är det för att tjejerna är så glada och otroligt söta.
Lettland:
Det här en av mina absoluta favoriter. En underbar låt och tjejen sjunger bra och har fin utstrålning, i alla fall i videon. Jag såg när hon sjöng i Lettlands uttagning och där sjöng hon faktiskt inte lika bra live och det kan vara ett hot att det inte går så bra för henne. Dessutom så höll hennes dansare på att låtsastvätta på scenen vilket jag verkligen hoppas att de inte gör i Oslo!
Serbien:
Det som är bra med den här låten är att de sjunger på serbiska och har serbiska folkdräkter på sig. Jag tycker om låten också och den växer i längden. Killen är söt men frisyren hemsk!
Bosnien:
Tyckte först att den här låten var tråkig och intetsägande men den vinner faktiskt i längden.
Polen:
Konstig låt och tråkig kille. Tror inte alls på den här låten tyvärr.
Belgien:
Ännu en av mina favoriter. Killen är söt och låten är underbar. Jag hoppas att andra i Europa tycker det också men jag kan ju vara färgad av att låtstilen är så lik Joshua Radins vilken jag älskar.
Malta:
Vacker, skön melodislinga. Malta brukar ju alltid vara bra och den här är bra men inte bäst. Tror dock att den räcker ganska långt.
Albanien:
Poppig låt som verkligen fastnar. Videon är lite konstig men jag hoppas att hon går hem live.
Grekland:
Ganska typisk grekisk låt, inget nytt så att säga men den fastnar och den är ganska kraftfullt framförd men jag tror inte att det räcker för den känns lite mesig och tråkig emellanåt.
Portugal:
En tråkig ballad och tjejen ser lidande ut. Tycker inte om.
Makedonien:
Lite skrikig låt men refrängen är bra. Fast ingen favorit.
Vitryssland:
Här är ännu en favorit för mig. Den är pampig, stämningsfull och vacker. Tror den går långt.
Island:
En riktig schlagerlåt. Den är poppig och trevlig och man vill sjunga med. Fast jag förstår inte varför refrängen är på franska??? Det gör den inte bättre.

De 10 låtar som jag tror går vidare är:
Ryssland, Slovakien, Finland, Lettland, Serbien, Belgien, Malta, Albanien, Vitryssland och Island.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar