Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 30 november 2014

Aji de Gallina

Aji de Gallina

Aji de Gallina är en kycklingrätt från Peru som är ganska känd i Sverige. I originalreceptet ska det vara en hel kyckling samt kondenserad mjölk men jag använde kycklingfilé för att det skulle gå snabbare samt oatly imat för att göra det mjölkfritt.

Ingredienser:
1 kg kycklingfilé
½-1 gul lök
1 morot
2 klyftor vitlök
1 liter kycklingbuljong

1 skiva formbröd utan kanter
2 dl oatly imat
1 dl riven parmesanost
1 dl valnötter

2 klyftor vitlök
½-1 gul lök
2 tsk aji amarillo
2 tsk gurkmeja

4 hårdkokta ägg
1 dl svarta oliver
Valnötter

Tillagning:

  • Koka kycklingfilén i buljongen tillsammans med lök, morot och vitlök.
  • Blanda ihop formbröd, oatly imat, parmesanost, valnötter, och mixa ihop till en smet. Ta lite av buljongen från kycklingen om den blir för trögflytande.
  • Stek hackad gul lök och vitlök. Stek mjuk i olja.
  • Dela kycklingfiléerna till mindre bitar. Lägg ner i stekpannan tillsammans med löken.
  • Tillsätt aji amarillo, gurkmeja och brödblandningen. Spä med buljong till lagom konsistens.
  • Låt puttra cirka 5 minuter. 
  • Servera med ris, ägg, oliver och valnötter.




Till maten serverade jag Inca Kola. En läskedryck från Peru. Några av oss tyckte det smakade energidryck men jag tyckte det smakade geléråttor. Den var väldigt söt, jag tror inte att jag kommer dricka den igen.

På söndagen tog jag paus från Peruveckan eftersom det var kåldolmens dag. Men jag återkommer nästa helg med ytterligare recept från Peru.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar