Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 24 november 2014

Lomo Saltado


Eftersom jag inte kände till så mycket om peruansk mat fick jag söka lite på internet och jag fick fram en massa intressant fakta. T ex att Peru räknas som ett av de tre stora köken i världen, vid sidan av Kina och Frankrike. Jag läste också att staden Lima räknas som gastronomisk huvudstad i Latinamerika.

Vidare anses det peruanska köket vara ett av de mest varierande och originella i världen med inspiration från inkariket, Amazonas, Spanien, Afrika, Frankrike, Japan och även Italien vilket har lett till en matkultur från "fyra kontinenter i ett enda land".

Peru har t ex 2000 olika soppor och mer än 250 traditionella efterrätter. I Peru finns också cirka 5000 olika potatissorter, en del importerade, en del förädlade, men man räknar med att 2500 sorter har sitt ursprung från Peru.

Pga min fiskallergi kan jag inte laga den mest kända maträtten från Peru som heter ceviche. Den tillagas med färsk vit fisk som marineras med lime och kryddas med koriander, salt, röd lök och glutamat. Cevichen är den maträtt som har fått mest spridning internationellt.

Det har varit svårt att välja sju maträtter bland alla spännande maträtter jag hittat men jag fick hjälp med tips av en vän med rötter från Peru. Ikväll börjar jag med en maträtt som heter Lomo Saltado.
Lomo Saltado
Ingrdienser:
300 g nötkött (jag använde utskuren biff)
2 vitlöksklyftor
5 cm ingefära
1 röd lök
1 tomat
1 salladslök
Färsk koriander
1 lime
1 kg pommes

Sås:

2 msk soja
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk aji amarillo
2 tsk ostronsås
  • Tillaga pommes. Förbered under tiden de andra ingredienserna.
  • Finhacka vitlök och ingefära. Hacka koriander. Skär salladslöken i skivor. Klyfta tomaten och rödlöken.
  • Blanda ihop ingredienserna till såsen.
  • Skär köttet i strimlor och salta dem. Stek i het stekpanna cirka 1 minut tills köttet fått färg.
  • Tillsätt vitlök och ingefära. Stek i cirka 30 sekunder.
  • Tillsätt lök och tomater. Stek i cirka 30 sekunder.
  • Tillsätt pommes och sås. Stek i cirka 30 sekunder.
  • Stäng av värmen och blanda i salladslök och koriander. Pressa över saften från en lime.
  • Servera maten genast.
I kväll var familjen överens om att maten var jättegod. Det här kan vi alla tänka oss att äta igen. En bra start på den peruanska veckan.

1 kommentar: