Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 25 november 2014

Causa Rellena

Idag lagade jag peruansk potatissallad. Det är en kall maträtt gjord på potatismos och tillbehör.

Causa Rellena

Man kan göra den här rätten på flera sätt och med olika tillbehör. Vanligast är en fyllning eller topping med tonfiskröra. Man kan göra den på olika sorters potatis eller på samma sort. Vanligast är att man använder blå Kongo och Yukon Gold för att få färg på maträtten. Men det är svårt att hitta i Sverige. Man kan göra den med bara potatis eller varva den som jag försökte mig på att göra. Fast det var svårt att få raka fina kanter som nybörjare. Hade nog behövt lite bra tips.


  • Koka potatisen och pressa den. Till fyra potatisar blandar man 1 tsk aji amarillo, 1 tsk salt, saften av en lime och 3 msk olivolja. Låt stå i kylen tills det blir kallt.
  • Till ena lagret gjorde jag en röra på 150 g rökt hackad skinka, ½ hackad rödlök, 1½ hackat ägg och en stor sked majonnäs. Krydda med lime, salt och peppar. Låt stå i kylen och svalna.
  • Till det andra laget mosade jag 1½ avokado lätt och kryddade med salt och lime.
  • Varva potatis och röra/avokado. 
  • Garnera potatistårtan med t ex ägg, avokado, paprika och röran. 


Causa Rellena var väldigt gott. Jag kan tänka mig att det är en perfekt maträtt en varm sommardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar