Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 22 december 2013

Wienerschnitzel

Jag avslutar min Österrikiska vecka med wienerschnitzel. Det var första gången som jag lagar det och jag märkte direkt att jag behöver öva på det här. Det var svårt att hitta en bra köttbit och det var svårt att banka ut köttet till en lagom tunn schnitzel. Jag tyckte mest att jag bankade sönder den på vissa ställen.

Men själva proceduren är lätt. Man skär fjärilskotletter av skinksteken och bankar ut den under plastfolie. Sedan vänder man köttet i mjöl, uppvispat ägg och ströbröd innan man steker dem i en stekpanna med någon centimeter av rapsolja tills den blir gyllengul.


Jag blev inte alls nöjd med min schnitzel. Den blev inte så tunn som jag hade tänkt mig, inte heller så stor som jag hoppats. Dessutom stekte jag den lite för länge. Men familjen åt allihop så helt misslyckad var den inte. Till schnitzeln serverade jag potatissalladen som jag gjorde för några dagar sedan. Nu var den till och med ännu godare när den fått stå och dra till sig.

Nu ska jag bara ägna mig åt julmat och julgodis. GOD JUL på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar