Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 21 december 2013

Szegedinergulasch

Jag har tidigare testat att laga två olika sorters gulasch på nötkött under mitt Österriketema. Det här är en gulasch på fläskkött. Jag är uppvuxen på den här gulaschen och det är en av mina absoluta favoritmaträtter. Tyvärr får jag inte äta den så ofta eftersom ingen av mina barn tycker om den.

Receptet kommer från min moster som bor i Österrike som gav det till min mamma. Sen har mamma i sin tur lärt mig att laga maträtten.

Det finns många olika varianter på Szegedinergulasch. Den här varianten innehåller krossade tomater och ingen paprika eller crème fraiche som är vanligt i andra recept. Men samtliga recept innehåller fläskkött och surkål. Man behöver inte älska surkål för att tycka om den här maträtten.

Maträtten sägs ha sitt ursprung från Ungern eftersom de har en gulasch som påminner om denna men i Ungern har den ett annat namn. Efterforskningar har gjorts för att få fram om namnet har sitt ursprung från staden Szeged (Ungerns tredje största stad) men man har inte hittat några sådana bevis. När jag var liten trodde jag att det hette Zigenargulasch.

Szegedinergulasch

Ingredienser:
1 kg fläskkött, förslagsvis picnicbog
Salt
Peppar
3 klyftor vitlök
1 msk kumminfrön
½ kapsyl ättika
500 g krossad tomat
500 g surkål

Gör så här:

·        Stek grytbitarna tillsammans med salt, peppar och hackad vitlök.
·        Tillsätt kummin, ättika och krossad tomat.
·        Koka tills köttet blir mört, cirka 1 timme.
·        Tillsätt surkålen och koka ytterligare 10 minuter.

·        Servera med kokt potatis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar