Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 25 december 2013

Julafton

Vi börjar alltid julaftonen med grötfrukost och skinksmörgås. Vi brukar vara ganska många på den grötfrukosten men i år var vi bara fyra. 

Till gröten serverar vi finlandssvensk fruktsoppa.

Jag kokar gröten som det står på risförpackningen men jag använder oatly imat istället för mjölk pga allergi. (Jag brukar använda den svarta förpackningen och blanda hälften av mängden med vatten. Man kan använda den blå förpackningen så slipper man blanda med vatten men den är lika dyr som den svarta.)

Fruktsoppa:
200 torkad blandfrukt
1½ liter vatten
1 dl socker
2 msk potatismjöl
3-4 droppar ättika eller citron

Gör så här:
·        Skölj frukten och låt den ligga i blöt i 1½ liter vatten cirka 2 timmar.
·        Tillsätt socker och koka sedan frukten mjuk i samma vatten. Man kan mosa frukten när den kokat klart om man önskar.
·        Red av soppan med potatismjölet och tillsätt ättika/citron.
·        Serveras kall till varm risgrynsgröt.


Vi har inte så digert julbord utan har bara det bästa. Skinka, ägghalvor med räkor och rom, julost, cognacsmedvurst, rödbetssallad, brysselkål, potatis, bröd samt tillbehör.

Till de varma rätterna har vi hemlagade köttbullar (kryddade med kryddpeppar), knackkorv istället för prinskorv (det tycker vi är godare) och Janssons Frestelse. Jag har pga allergi ingen ansjovis i Jansson, det går jättebra men man får tänka på att salta så den inte blir smaklös. 

På kvällen äter vi julgodis. Här är gräddkola och chokladkola. 

Överst: Chokladbollar och Arraksbollar
Mitten: Snickerskaka och polkabräck
Nederst: Dammsugare och Rocky Road
(Recept på chokladbollar och dammsugare finns i min kokbok)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar