Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 19 december 2013

Erdäpfelsalat mit frankfurter und semmeln

Mitt i julstressen tänkte jag mig ett litet mattema. Eftersom jag redan provat på några recept tidigare från Österrike blir det en halv vecka. Jag börjar med potatissallad, korv och bröd. Som jag berättat tidigare så heter korven som vi kallar för wienerkorv för frankfurter i Österrike. Till korven äter man bröd (semmeln) med ketchup och senap bredvid.


Ingredienser:
6 stora potatisar
1 röd lök
1 knippe gräslök

Dressing:
1 dl köttbuljong
5 msk rapsolja
3 msk vitvinsvinäger
1 tsk salt
2 tsk socker
1 tsk estragonsenap (går även bra med slotts)
1 krm malen vitpeppar


  • Koka potatisen med skal. Låt svalna.
  • Skala potatisarna och skiva dem. Lägg i en skål.
  • Hacka röd lök och gräslök. Lägg i skålen med potatis.
  • Blanda ihop ingredienserna till dressingen.
  • Häll över dressingen över potatis och lök. Låt dra i minst 15 minuter, gärna längre.
  • Servera med t ex korv.
Erdäpfelsalat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar