Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 24 oktober 2009

Opera

Jag har varit och sett operan Spader Dam av Tjajkovskij med min mamma.

Jag älskar opera och har gjort den en längre tid men det är på senare år som jag har haft tid och ekonomi för att kunna gå och uppleva detta live. Varför jag älskar opera är svårt att förklara. Kanske för att man upplever opera med så många sinnen. Man både lyssnar, tittar och känner opera. Jag kommer ofta på mig själv när jag är på opera att jag bara sitter med ett stort leende på läpparna och njuter.

Spader Dam är en av de bästa operor jag har sätt måste jag säga. Ofta består berättelsen i operor om intriger, kärlek, förvecklingar och mord. Så även i detta fall. Spader Dam var en kvinna som hade hemligheten i hur man vinner i kortspel. En olyckligt kär man ville ha hemligheten så att han blev rik och kunde rymma med sin älskade. Kvinnan han älskade missförstod det hela och allt slutade med ond bråd död...

Min favorit-baryton var med - Marcus Jupither. Det som var lite synd i den här operan var att han inte riktigt fick någon egen hel sololåt för jag älskar verkligen hans röst och den klang han har i den. Men det som var roligt var att hans roll var en rolig man och han var riktigt bra i den rollen. Jag skrattade gott när han stod på ett bord och sjöng med bar överkropp och gungade med sin stora mage. Han bjöd verkligen på sig själv.

Huvudrollen som den olyckligt förälskade Herman spelades av Aleksandrs Antonenko. En ny bekanskap för mig men jag blev glatt överraskad. Han sjöng otroligt bra (tenor) men han var även mycket uttrycksfull och gav allt för sin roll. Han är absolut en ny favorit för mig. Lisa, målet för hans kärlek spelades av Inessa Galante. Mycket duktig även hon.

Nästa gång vi går på operan är det balett som gäller. Nötknäpparen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar