Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 10 oktober 2009

Mikael Niemi

Vad kan man säga om honom..?

För en massa år sedan läste jag hans genombrottsbok - "Populärmusik från Vittula".
Det är en bok som man antingen älskar eller hatar. Det verkar inte finnas något mittemellan där. Jag älskade boken.

Okej, den var överdriven, den var knasig, den var svår att förstå stundtals men det var det som var charmen med den. Gränser som tänjdes, gränser som inte fanns, det fascinerade mig.

Jag har förstått att Niemi tycker om att kasta sig i genere, något liknande har han inte skrivit igen. Nu har jag precis läst klart hans bok "Mannen som dog som en lax".

Jag är inte lika fascinerad av den boken som den förra, tyvärr. Den var rätt förvirrande faktiskt. Jag var mycket osäker på vad det var för typ av bok. Var det en historiebok? (Hur gick det till egentligen när Sverige och Finland drog gränserna uppe i norr) Var det en faktabok? (Hur mår tornedalingar i dag) Var det en pekpinnebok? (Fy på Sverige som behandlad finsktalande tornedalingar illa). Jag vet inte. Men för mig verkade det inte som om alla kapitel hörde ihop med varandra, det var för långa avvikelser från själva historien.

Men nu var det nog så att det skulle vara en deckare. Fast jag tror nog mer att det var en kärleksberättelse. Ja, för mig var det så i alla fall, även om det var en udda kärleksberättelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar