Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 7 oktober 2009

Barn 312

När jag gick i femte klass hade skolfröken högläsning i boken "Barn 312" av Hans Ulrich Horster. Det var inte på hennes rekommendation, hon tyckte egentligen att vi var för små för den, men vi tjatade så mycket att hon läste boken. Hon förklarade att boken innehöll många svåra namn så hon skrev upp alla karaktärer vartefter de dök upp i boken på blädderblocket i klassrummet. Det är allt jag minns av det, jag minns ingenting om vad boken handlade om men jag minns att jag tyckte den var bra.

För en tid sedan lånade jag boken av min arbetskamrat. Jag hade glömt bort att jag lånade den men när jag låg i min sjuksäng häromdagen fick jag syn på den och tog fram den. Jag har sträckläst den idag, från pärm till pärm. Den var mycket bra och spännande, lättläst. Men jag kom fortfarande inte ihåg något av händelsen vartefter jag läste.

Jag tycker att det är ganska fascinerande att en bok som skrevs i början av 50-talet fortfarande kan vara så intressant, det var en klassiker redan på 70-talet när fröken läste den för oss och den är en klassiker även idag. Tänk om man någon dag kunde skriva en klassiker själv. Som Vi fem-böckerna eller liknande.

Vilka böcker som är skrivna i nutid kommer att bli klassiker? Jag skulle gissa Twiligth, Arn-böckerna. Säkert fler, men jag kommer inte på fler just nu. Vilka tror ni?

2 kommentarer:

  1. Jag tror flera av våra fantasy böcker, som Eragon och dom... men efte som ajg håller mig i nästan bara den genren så är jag lite dåligt insatt i annat som finns på marknaden.

    Jag har ju egna favoriter som följer mig igenom livet. Kulla Gulla Serien, PollyAnna böckerna och sedan så anser ajg att Harry Potter redan nått den slags "klasiker-artade" stämpeln som vi talar om.
    Twiligt absolut, eftersom den tilltalar så många olika i olika åldrar- och att känslan i dom är helt magisk, man har ett oförklarligt sug helt enkelt. Hur skapar man det?

    Jag har två nutidsböcker som du borde läsa... Båda är av Dean R Koontz (jag läste dessa när jag var runt 16 - 19 år gammal) Den ena heter Väktare och den andra heter Främlingar. Mycket läsvärda!!!!

    SvaraRadera
  2. Skriver inte Koontz skräckisar? Det hade jag fått för mig i alla fall så jag har inte läst någon av dem. Om du lovar att jag inte drömmer mardrömmar så ska jag prova :)

    SvaraRadera