Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 14 september 2014

Ulster Fry

Jag började den Irländska veckan med att laga frukost på lördagen. En "full breakfast" heter ulster fry på Irland och består av ägg, bacon, vita bönor, korvar, champinjoner, tomat, soda bread och potato farls (även blodkorv men det hade jag inte). Ganska likt Storbritannien med några undantag.

Ulster Fry

Soda bread

Soda bread är ganska likt scones och görs på mjölk, mjöl, smör, ägg och bikarbonat. De bakas ut på olika sätt, ibland till en stor kaka som delas i fyra bitar, ibland i formbrödsformar. Till frukost serveras de med smör och marmelad.

Potato farls

Potato farls görs av mosad potatis, mjöl, salt och smör. Man gör en deg och steker den i stekpanna 3 min på varje sida tills den har fått fin färg. Det var väldigt svårt tyckte jag för den ville inte riktigt hålla ihop. Men gott var det.

Det här var en jättegod frukost som man höll sig länge på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar