Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 15 september 2014

Irish stew & apple Amber

Till söndagsmiddag lagade jag irish stew. Irish stew görs på lammkött och grönsaker och äts i skålar med bröd till.

Irish stew

Receptet hittade jag på http://www.recept.nu

Jag följde receptet i stort men lade till lite kantarellfond och en tesked honung för att få en fylligare smak.
Alla i familjen utom ena sonen tyckte om den här maträtten. Mest tyckte maken om det för han påstod att det smakade som hans mormors köttgryta. Och mormors mat är ju alltid godast.

Apple Amber

Till efterrätt bakade jag en äppelkaka med marängtopp. Den gör man genom att baka en pajdeg, trycka ut den i en pajform och låta den vila i kylen. Under tiden skalar man cirka 500 g äpplen och skär dem i bitar. Koka sedan äppelbitarna med 2 msk vatten till en puré. Tillsätt 3/4 dl socker och 2 msk citronsaft. Dela tre ägg, äggulorna blandas ner i äppelpurén och vitorna vispas till ett skum medan pajdeg och äppelpuré gräddas i ugnen 200 grader i 20 minuter. Blanda ner 1/2 dl socker i de uppvispade äggvitorna. Ta ut kakan och lägg ett täcke med äggvita och ställ tillbaka i ugnen ytterligare 10 minuter tills den fått fin färg.
Servera med glass eller ät som den är.

Efterrätten fick högsta betyg av alla. Den här kommer jag att baka fler gånger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar