Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 27 september 2014

Boxty

Det blev ett oplanerat avbrott i mitt bloggande på den irländska veckan eftersom datorn bestämde sig för att gå sönder. Och eftersom min man inte kan gå till en affär och köpa en färdig dator utan måste köpa delar från olika ställen och plocka ihop den själv så tog det onödigt lång tid. Men nu fungerar datorn och jag kan blogga om vad vi åt för irländsk mat. 

På måndagen åt vi Boxty. Det är en någonting mellan våra svenska raggmunkar och potatisbullar.

Recept:
4 stora potatisar
2 dl mjölk
1 tsk salt
1 stort ägg
1 dl mjöl
1 krm svartpeppar

  • Skala och koka potatisarna. Pressa dem.
  • Blanda potatismoset med de övriga ingredienserna till allt är väl blandat.
  • Stek på mediumvärme tills de fått fin färg och är genomstekta. 



Man kan äta boxty med fläsk/bacon och gärna en klick smör eller med sylt. Ibland kan man även göra en stuvning och fylla boxtyn med och servera med grönsaker. Jag har hört att de har Boxty-restauranger på Irland där man kan beställa in olika sorters boxty. Ungefär som de amerkanska pancake house alltså.

Alla i familjen gillade maten den här dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar