Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 19 september 2010

Opera


Igår satt mannen, dottern och jag bänkade i soffan och sappade mellan TV-kanalerna. Vi fann inget av intresse att titta på tills jag hittade en inspelning av operan Cadmus och Hermione. En opera som jag aldrig tidigare sett. Jag fastnade direkt. Min man och min dotter tittade oförstående på mig och som på en given signal reste de sig samtidigt och gick därifrån när det förstod att jag menade allvar med att se på operan. Tråkigt för dem och deras dålig musiksmak men det här var en av de vackraste operorna jag lyssnat till. Och kläderna var så färgglada och vackra.


Så medan mannen och dottern gick in på sina rum så passade jag på att fly till operans värld. Ett trevligt avbrott från alla politiska utfrågningar, debatter och dueller vilket har dominerat TV alldeles för länge enligt mig.


Jag har inte älskat opera hela mitt liv utan det har kommit sedan jag blev vuxen. Jag tror att många människor behöver lära sig tycka om opera. Dessutom så måste man lyssna på opera, jag menar att man nog inte kan ha en opera på i bakgrunden för att uppskatta den. Det är min teori i alla fall.


Tyvärr är det inte så många i min bekantskapskrets som gillar opera. Oftast så brukar jag bara lyckas locka med mig vänner en gång på opera, sedan är de nöjda. En av mina väninnor har varit med mig två gånger. Min man har varit med en gång och trots att vi då såg "Cosi van tutte" som har bland de vackraste musiken till operor så tyckte han inte om det. Han påstod att han led och att han efter pausen istället för att titta på scenen tittade på mig. Han fann det roligare att se hur jag reagerade på operan än att titta på själva operan. Gulligt.


Nu på fredag ska jag på opera igen. Med mig har jag min mamma och det är tredje gången som hon och jag går på opera. Det gör att hon innehar rekordet i antal gånger någon varit med mig på opera :P Vi ska då se "Figaros bröllop" med musik av Mozart. Det ska bli en mycket trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar