Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 2 september 2010

Augustibröllop


I lördags var jag och fotograferade ett bröllop. Jag brukar göra det när jag blir tillfrågad. Det brukar bli 1-2 gånger/sommar. Det är inte precis ett lönande jobb, jag fotade dem i fem timmar och därefter har jag lagt ner nästan lika mycket tid till på att redigera fotona. Men jag gör det uppenbarligen inte för pengar utan för att det är roligt. Roligt för att man får vara med om ett sådant speciellt ögonblick i några personers liv.


Det första jag gör när jag blir tillfrågad om jag kan fotografera är att ta reda på vart och när de vill bli fotograferade. Sedan åker jag dit några dagar innan (vid samma tidpunkt som fotograferingen ska ske för att ljuset ska vara liknande) och kollar området för att hitta bra ställen att fotografera dem på. Sedan försöker jag komma på några bra positioner som kan tänkas passa in.


När jag ska fotografera dem är jag där i god tid och sedan presenterar jag mina idéer och ber dem komma med egna förslag på foton. Ofta har de egna förslag men låter mig även ta mina bilder.


Om jag ska fota inne i en kyrka brukar jag även ha kollat upp ljuset i kyrkan innan för att veta vilket ISO jag ska använd där. På bröllop där de vill ha foton inne i kyrkan är jag med där och fotar också hela cermonin. Det var jag denna gång. Därefter blir det självklart foton utanför kyrkan med släktingar och vänner.


Ofta vill de att jag ska följa med på middagen och fota där också. Då blir jag alltid bjuden på mat också, tur annars skulle man nog svimma. Men det är lite stressigt att både äta och bevaka middagen för att fota talare och annat kul som händer. Men rolig att se alla glada människor.


Efter tårtan skurits upp brukar jag åka hem igen och lämna dem att festa ifred. Då börjar den andra delen av fotoarbetet. Jag väljer ut de bilder som är bra och kastar de som är misslyckade. Det tar längre tid än man tror. Den här gången var det ett litet bröllop för bara de närmaste men jag tog ändå 500 bilder. De allra bästa fotona gör jag svart/vita också. Sist lägger jag in alla bilderna i ett bildspel och sätter musik till, en låt för varje del av bröllopet. Det är det absolut roligaste tycker jag.


Sist kommer dagen då brudparet hämtar bilderna på CD-skivor och jag får min lilla slant för besväret. De är alltid mycket glada och tacksamma över mitt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar