Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 15 januari 2014

Kyckling curry

Jag älskar indisk mat, det är nog mitt absoluta favoritkök. För något år sedan så försökte jag komma fram till det ultimata kyckling curry-receptet. Jag provade en massa olika recept (för det finns en hel del olika). Jag kom fram till att jag gillar de curryrecept som innehåller kokosmjölk bäst. Recept som innehåller kokosmjölk kommer oftast från södra Indien och Sri Lanka.

Kyckling curry består av kyckling stuvad i en lök- och tomatbaserad sås smaksatt med ingefära, vitlök, chili och en mängd olika kryddor. Jag brukar använda en currykrydda som jag har blandat själv som består av gurkjema, spiskummin, koriander, kanel, kardemumma, chilipeppar.

Man ska inte blanda ihop maträtten kyckling curry med kryddan som vi kallar curry i Sverige. Curry betyder gryta helt enkelt. Den bästa kyckling curry jag har ätit var i England men det finns några restauranger i Stockholm som har riktigt goda kyckling curry.


Till min kyckling curry serverade jag ris kokat tillsammans med citrongräs och hembakta chapatibröd.

Receptet som jag använde idag hämtade jag från kokboken "Asiatiskt" av Mridula Baljekar.

Har ni inte den boken, prova gärna Billy Butt's recept. Det är riktigt bra. http://billy-butt.blogspot.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar