Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 18 januari 2014

Indiska köttbullar

Indierna anser att matlagningen är en gudomlig konst, en av vår herres uppenbarelser till mänskligheten.

Kryddorna är en stor del i den indiska maten, det är kryddorna som ger maten den speciella smak som bara indisk mat har. Ofta rostar de kryddorna för att få fram smakerna.

Vanligen används kyckling i den indiska matlagningen. Men det används också lamm, nöt, fläsk och getkött. Det som avgär vilket kött man äter är både religion och pris. Drygt 80 % av Indiens befolkning är vegetarianer, de flesta hinduer är vegetarianer.

Indier använder mycket smör i sin matlagning men även grädde och yoghurt. Kokosmjölk förekommer i de sydliga delarna av Indien.

Ris är det vanligaste tillbehöret till maten, bröd äter de till varje måltid. Det vanligaste i i Indien är att äta med händerna. De använder gärna brödet för att få upp maten från tallriken.


Jag har David Batras indiska kokbok hemma. Från den har jag lagat flera maträtter. Det är en underbar kokobok. Ett av recpeten heter "Oheliga köttbullar". Oheliga eftersom de är gjorda på nötfärs. Det är ett jättebra recept som jag blev sugen på att laga. Dock hade jag inte alla ingredienser hemma eftersom jag har gjort slut på alla kryddorna den här veckan. Det fick bli en egen variant istället som blev riktigt bra (även om originalet är bättre)

500 g köttfärs
3 msk ströbröd
1 dl oatly imat
1 tsk salt
1 msk Hot Madras curry pulver (köpt på Taj Mahal i Stockholm)

Blanda ihop ovanstående, rulla till köttbullar och bryn i stekpanna.

1 burk kokosmjölk
1 tsk gurkmeja
1 tsk mald koriander
½ tsk cayennepeppar

Koka upp ovanstående, lägg ner köttbullarna och låt koka i såsen 5-10 min. 
Servera med kokt basmatiris och nygräddade naanbröd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar