Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 17 mars 2010

Byte av karriär?

Kvinnan som behandlar mig tyckte att jag borde vidareutbilda mig. Hon tyckte inte att det verkade som om jag fick tillräckligt med stimulans på mitt nuvarande arbete. Hon kan ha rätt, jag tycker inte alltid att det är så roliga arbetsuppgifter. Förutom tidningen som vi arbetar med. Den är roligt! Fast den tar ju inte så mycket tid, den kommer ut varannan månad. Den ges ut till alla sekreterare inom divisionen jag arbetar på.

Kvinnan menade säkert att jag skulle få någon slags kompetenshöjning på mitt nuvarande arbete men jag kan ju inte låta bli att vara lite drastisk och tänka stort. Jag gick därför in på arbetsförmedlingens hemsida och gjorde ett intressetest, för att se vad jag skulle passa att arbeta med.

På första plats kom "informera" där bland annat sekreterare var med (det jag redan är alltså), på andra plats kom "litteratur, film, musik etc" där bland annat författare var med (det jag allra helst vill bli alltså) och på tredje plats kom "ge stöd och råd" där bland annat kurator fanns med.

Bland alla jobbförslag fanns två som jag inte tänkt på men som verkade intressanta. Curator och förlagsredaktör. En curator har hand om konstutställningar. Eftersom jag älskar konst och tycker om att arrangera saker så vore det riktigt spännande. En förlagsredaktör hjälper författare med språket och med faktafel innan boken publiceras. En förlagsredaktör behöver ha språkkänsla, vara allmänbildad samt att ha ordningssinne. Låter lite grann som jag :P

Tyvärr så är båda två väldigt små yrkesgrupper och svåra att få jobb inom. Dessutom har jag varken utbildning inom konstvetenskap eller litteraturvetenskap. Fast det skulle vara väldigt roligt att studera det!

Jag kan inte heller låta bli att reflektera över vad andra människor har sagt att jag skulle passa att arbeta med genom åren. Min farmor tyckte att jag skulle passa som kallskänka eftersom jag var så duktig på att lägga upp mat och annat fint. Själv ville jag bli tandhygienist. Min faster var det och jag hade fått hjälpa henne "slurpa" folk i munnen en del lov och tyckte att det var så roligt. Jag praktiserade på folktandvården i nian och var fortfarande säker på att jag ville bli det. Men jag hade för dåliga betyg och kom inte in på utbildningen. Då lyckades pappa övertala mig att gå ekonomisk linje istället på gymnasiet trots att jag tycker ekonomi är det tråkigaste som finns.

Efter gymnasiet ville jag bli hotellreceptionist. Jag påbörjade en utbildning till det men den var riktigt dålig, omotiverade lärare och en ännu mer omotiverad rektor. Jag hoppade av skolan och började arbeta på tingsrätten i Huddinge istället.

Under åren har en person tyckt att jag skulle passa som fritidsledare, en tyckte att det var slöseri med talang eftersom jag inte jobbade inom skolan, flera personer har sagt att jag borde bli författare, en tyckte att jag skulle bli bibliotekarie. Nu senast var det ett par som tyckte att jag skulle passa förträffligt som barnmorska. Ja, det är väl alla småflickors dröm men jag har aldrig funderat allvarligt på det. Skulle vara trevligt dock.

Fast egentligen tror jag att största problemet med mitt jobb idag är att jag sitter i Huddinge och skriver journaler åt en avdelning i Solna. Jag känner inte riktigt att jag är en del av verksamheten. Jag vet ju inte ens hur läkarna ser ut som jag skriver åt! Och jag är en social person. Dessutom så kunde det vara lite trevligt att få lite feedback ibland. I nästa vecka har jag utvecklingssamtal med chefen. Passar ju ganska bra när jag har så många funderingar. Får hoppas att hon har några bra förbättringsförslag och kanske en roligt utbildning att komma med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar